Логотип

Мирноградська територіальна громада

Донецька область, Покровський район

22.01.2021 11:59

Земельна реформа — стратегічно важлиий шлях економічного розвитку України

600abe5bf0438332954795.jpeg

Україна недовикористовує один з своїх найпотужніших активів – землю. Мораторій, котрий існував десятиліттями сформував тіньовій ринок, низьку продуктивність фермерства, розкрадання землі через схеми, корупцію на ринку землі та зубожілі села. Завдання земельної реформи – упорядкувати ринок землі, унеможливити корупційні схеми у земельних відносинах,  зробити відносини у сфері землеустрою — зрозумілими й прозорими, і головне – дати поштовх українській економіці.

ЗАВДАННЯ РЕФОРМИ

•             Децентралізація — держані землі переходять у повноцінне розпорядження громад;

•             Дерегуляція землеустрою — спрощення та поліпшення процедур у сфері земельних відносин;

•             Впровадження переважного права — у орендаря з’явиться переважне право на придбання земельних ділянок;

•             Просторове планування —  комплексне планування територій громад та створення умов для інвестицій;

•             Прозорість системи — забезпечення публічності та відкритості інформації про землю та ресурси;

•             Електронні земельні торги — чесний та відкритий спосіб торгів на аукціонах;

•             Подолання корупції та земельного рейдерства.

Частина цих завдань вже почала виконуватися, зокрема:

•             «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення» (набрання чинності 01.07.2021 р.) – відміняє мораторій на розпорядження землями приватної власності та встановлює вимоги до покупців земель.

•             «Про Національну інфраструктуру геопросторових даних» (набрав чинності) – встановлює правила оприлюднення та відкритості даних про землю та ресурси.

•             «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» (набрання чинності 24.07.2021 р.) – впроваджує комплексне просторове планування територій громад та публічність планів використання земель.

•             «Про внесення змін до Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України" та інших законів Україні щодо функціонування Державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки виробників сільськогосподарської продукції» (набрав чинності) – створює прозору систему державної підтримки та зменшує тіньовий ринок.

Втім, низка законів іще потребує ухвалення. Серед них такі законопроєкти:

• законопроєкт № 2194, без якого земреформу неможливо реалізувати. Документ удосконалює систему управління та дерегуляції у сфері земельних відносин. Він передбачає передачу державних сільгоспземель у комунальну власність, а функцій контролю в земельній сфері — місцевим органам влади. Водночас проєкт № 2194 спрямований на дерегуляцію землеустрою та усунення корупційних ризиків у земельній сфері;

• законопроєкт № 2195 про земельні електронні аукціони. Він удосконалює процедуру проведення електронних земельних торгів, щоб зробити їх відкритими та доступними для всіх. Земельні ділянки державної та комунальної власності передаватимуться в оренду виключно через публічні конкурентні торги;

• законопроєкт № 3205-2 про Фонд часткового гарантування кредитів у сільському господарстві. Цей документ покликаний підтримати малі та середні суб’єкти підприємництва в отриманні дешевих кредитів;

• законопроєкт № 3012-2 щодо забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю). Створює умови для приватизації неефективних державних сільськогосподарських підприємств і забезпечує селян правами на земельні ділянки.

   

Земельна реформа на цьому етапі не передбачає відкриття ринку для державних та комунальних земель, допуску юридичних осіб та іноземців.

Частка агросектору у ВВП України складає близько 10 % (частка сільського господарства у ВВП України становить 8,9%, або майже 360 мільярдів гривень. До прикладу, в Німеччині та Франції, на сільське господарство припадає всього 1-2% ВВП.) Для росту ВВП, економіки та добробуту для кожного українця в Україні має повноцінно запрацювати ринок землі.

Завдяки реформі Україна зможе стабільно щороку додавати майже по одному відсотку до темпів свого економічного зростання.

Земля буде використовуватись більш продуктивно, оскільки фермери без остраху вкладатимуть кошти у власну землю  (закуплятимуть техніку, інвестуватимуть в розробку і покращення земель, використовуватимуть нові технології). 

Ринок землі – це задоволення базового права українців - розпоряджатися своїм майном (так само як квартирою, машиною чи телефоном).  Землю можна заставляти для отримання дешевих кредитів.  Її  можна використовувати для збереження та примноження власних коштів (типу як депозит), адже ціна землі постійно зростатиме.   Можна офіційно розпоряджатися землею: здавати – подарувати – передати у спадок. Можна буде обмінюватися паями легально.   Вигідно оформити оренду легально і кошти отримувати  на картку грошима, а не бартером. 

Земля – це хороший інвестиційний об’єкт (актив) для міських жителів середнього класу. Також відкриття ринку землі – це можливість підвищити добробут селян та сформувати середній клас на селі і зменшити трудову міграцію

Прозоре використання земель – отримання податків – збільшення коштів у місцевих та державному бюджеті. А податки – це побудова доріг, садочків, збільшення видатків на охорону здоров’я тощо. Бюджет наповнюватиметься за рахунок зменшення можливостей для корупції, ефективного розпорядження державними землями та зростанню продуктивності в агросекторі.

 Реалізація земельної реформи в Україні неможлива без належної децентралізації та передачі земельних повноважень на місця. 

Право селян вільно розпоряджатися земельним майном та перехід земель у власність громад — запорука збільшення доходів мешканців та покращення інфраструктури сіл.